:: Pintaku Hasratku Cintaku ::

:: Sejarah Alor Gajah….. ~

Salam……

** Hari ni tergerak lak ati aku nak wat entry sal Alor Gajah…. aku pn bru 2 taun lebey jer kt cni… dulu takat lalu jer… xpnh tau pun sal daerah ni… so jomlh… aku nak citer sket…

Nama Alor Gajah berpunca daripada tabiat sekumpulan gajah liar yang kononnya diketuai oleh seekor gajah putih. Gajah berkenaan dilihat sangat gemar berjalan secara berkumpulan menurut alur sebatang sungai yang terdapat di bandar ini. Atas keadaan itu penduduk tempatan menamakan bandar ini sebagai Alor Gajah.

Alor Gajah pada mulanya didiami oleh orang Minangkabau pada kurun ke-12. Apabila berlaku penghijrahan beramai-ramai penduduk Minangkabau di Tampin pada masa pemerintahan kesultanan Melayu Melaka maka wujudlah pemerintahan Melayu di Bandar Alor Gajah.

** hehe… orang dolu2 kn.. asal nmpk bende pelik sket jer mst nak buh nama kt tmpt tu.. cam nama melaka gak la… sbb kn pokok melaka tempat parameswara berehat dan melihat kancil sepak anjing… agk2nyer kn klu deme nmpk gajah mandi air terjun pe la nmpk tmpt tu eh… air gajah?.. gajah mandi?.. hehe leh jadi gk kn…..~

cute….. kn~

 

Alor Gajah mempunyai keluasan 660 km persegi (66,500 hektar) mengandungi tiga buah bandar utama iaitu Alor Gajah, Masjid Tanah dan Pulau Sebang.Semasa pemerintahan British di Tanah Melayu seorang pegawai British telah ditempatkan di Alor Gajah bagi mengutip hasil.

** ape pn sejak dari tu Alor Gajah makin maju dan menjadi sebuah daerah yang dikenali jugak la… walaupun x seGah mana tapi bagi aku ianya cukup sempurna…

** rasenyer ramai yang pernah dgr kn kueh udang alor gajah kn…. aku pun xcye smpi femes cmtu kueh udang yg kdainyer dpn opis aku jer…

**kini aku sedang berkhidmat untuk daerah ini… haha.. moga alor gajah akan trus maju dan maju…. lalalala~

sumber dari www.pdtag.gov.my  <– website opis aku … haha

Advertisements

2 responses

  1. fynaz

    🙂 aQ0H DDK MELAKA TPY ALOR GAJAH 🙂

    12 May 2011 at 4:20 PM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s